Långsiktig skola på landsbygden

Gottne Byskola är ett gott exempel på att det går att driva en bra skola på landsbygden som är både långsiktig, trygg och kompetent, och där våra elever utvecklas till goda och hänsynstagande medborgare. Inför Sveriges riksdag har vi bland annat lyfts fram som ett föredöme. Det är vi stolta över.

På Gottne Byskola går det för närvarande cirka 60 elever från förskoleklass till årskurs 6. Klasserna är uppdelade i F-1, 2-3 och 4-6 och jobbar både årskursvis och gemensamt i klassen.

Fristående skola sedan 2010

Gottne Byskola är sedan 2010 en fristående grundskola som drivs av Gottnebygdens Samhällsförening som huvudman. Skolan finansieras genom elevpeng som fastställs och betalas ut av kommunen per elev och månad. Det kostar alltså ingenting för föräldrar att låta sitt eller sina barn gå i vår skola.

Gottnebygdens Samhällsförening är en icke vinstdrivande, ideell, partipolitiskt och religiöst obunden förening som verkat i bygden i cirka 30 år. Föreningens syfte är att aktivt verka för att bibehålla, utveckla och utöka samhällsservicen i bygden.

Inget konstigt eller kontroversiellt

En friskola är inget konstigt eller kontroversiellt, utan fungerar i stort som vilken annan skola som helst i kommunen. Skillnaden är att samhälls-föreningen är huvudman istället för kommunen.

Gottne Byskola är medlem i Friskolornas riksförbund, som är en branschorganisation för utbildning och barnomsorg i enskild regi. Förbundet har idag cirka 600 medlemmar i hela landet.

"Friskolor har alltid nån susepkt inriktning"

Det finns många myter om friskolor. Att det kostar pengar att gå på en friskola, att man som förälder måsta lägga massor av ledig tid i skolan eller att alla friskolor har konstiga inriktningar. Eller att friskolor kan göra lite som de vill. Fel, fel, fel.

Här har vi samlat några av de vanligaste myterna om friskolor och förklarar hur det verkligen ligger till.